apicultor

Informatii despre apicultura

Controlul stupilor pe timp de iarnă

Vara, când vrem să vedem ce se întâmplă în stupi, îi deschidem și ne uităm.

În schimb, iarna, temperaturile scăzute nu permit deschiderea stupilor și de aceea trebuie să căutăm alte metode.

O primă metodă e controlul auditiv. Punem urechea lângă peretele stupului și ascultăm, apoi ciocănim ușor în perete și ascultăm ce se întâmplă

  • dacă se aude un zumzet slab, abia perceptibil, care se intensifică în momentul lovirii și în 2-3 secunde revine la normal, înseamnă că iernarea decurge normal.
  • dacă se aude un bâzâit plângător care se intensifică prelung în momentul lovirii, înseamnă că familia a rămas fără matcă.
  • un zumzet slab, asemănător foșnetului de hârtii, înseamnă lipsa hranei.
  • dacă nu se aude nimic nici când se lovește în perete, înseamnă că albinele au murit sau sunt pe moarte.

De asemenea, e bine să verificăm și resturile de pe fundul stupului. Pentru aceasta, cel mai bine e să lăsăm pe fundul stupului o bucată de hârtie pe care să o putem scoate prin urdiniș și periodic să verificăm resturile de pe ea.

  • dacă vedem doar rumeguș fin de ceară și puține albine moarte, înseamnă că totul e normal.
  • prezența mucegaiului arată o ventilație necorespunzătoare și umiditate prea mare în stup (trebuie asigurată o aerisire mai bună).
  • un număr mare de albine moarte arată o îmbolnăvire sau lipsa hranei (se va examina aspectul albinelor moarte pentru a stabili un diagnostic).
  • prezența cristalelor de miere pe fundul stupului indică o hrană necorespunzătoare pe care albinele nu o pot consuma.
  • excrementele de șoareci și rămășițe de faguri roși înseamnă ca au intrat șoareci în stup.

În acest mod putem detecta principalele probleme care pot să apară în timpul iernii și putem lua măsuri pentru remedierea lor.

Comentariile nu sunt permise.